Yin Yoga / Pilates (COMBI-LES)


Het beste uit PILATES en YOGA wordt bij Studio Bidalasana in één les op een unieke wijze samengebracht in deze COMBI-LES.

  • De zachte, ontspannende en versoepelende, herstellende oefeningen van Yin Yoga
  • De sterk makende oefeningen van Pilates (buik-, bekken-, rug-, en rompspieren)

Wil je náást versterkende, intensieve oefeningen voor je spieren óók heerlijk kunnen ontspannen en juist rustig de tijd nemen voor je lichaam, dan is deze combi-les Yin Yoga / Pilates bij Studio Bidalasana echt iets voor jou!

Elke combi-les bij Bidalasana begint met een 'warming up' van intensieve Pilatesoefeningen, waarbij de aandacht ligt op de kracht van de spieren. Hiermee leer je je lichaamshouding versterken en verbeteren.
Daarná wordt - in de tweede helft van de les - overgegaan op de rustige Yin Yogaoefeningen waarbij je spieren laat ontspannen en verzachten. Naast het lichaam kan daarbij ook de geest helemaal tot rust komen.

 

Yin Yoga / Pilates Groepsles: bij Studio Bidalasana wordt gewerkt met groepjes van maximaal 8 personen.

Yin Yoga
 
Yin Yoga is een relatief nieuwe vorm van Hatha Yoga die in Nederland steeds meer bekendheid krijgt. Grondlegger van Yin Yoga is de Amerikaan Paul Grilley. De meeste mensen zijn wel min of meer bekend met de term 'yin en yang'. Yin staat voor o.a. introvert, stabiel en onbeweeglijk. Yang vertegenwoordigt o.a. het extraverte, het veranderlijke en beweeglijke (zoals Pilates, waar je steeds alle aandacht richt op je spierkracht en continu in beweging bent.)

Yin Yoga is een rustige, zachte vorm van yoga, waarbij de houdingen die je aanneemt vooral gericht zijn op het versterken en het versoepelen van de dieperliggende, stijve, niet-elastische lagen in je lichaam: je bindweefsel en gewrichten. Mensen die veel sporten, maar ook mensen met een zittend beroep, belasten veel hun gewrichten en bindweefsel.
Bij een zittend beroep worden met name de gewrichten en bindweefsel in bekken en rug belast, doordat de houding niet goed is. De spieren zijn constant aan het werk om het lichaam rechtop te houden.
Je leert door de Yin Yoga-oefeningen bij Bidalasana je spieren juist loslaten. Je richt je op het bindweefsel en de gewrichten in het gebied waar je de rek voelt. Yin Yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en te versterken. Bovendien zorgen de oefeningen ervoor dat de energiestromen in het lichaam weer op gang kunnen komen.

In Yin Yoga worden houdingen langer vast gehouden, zodat je meer tijd hebt om je eigen grenzen te verkennen en te verleggen. De oefeningen hebben een rustig karakter en zijn juist lekker doordat je even niet heel intensief hoeft te bewegen. Je keert als het ware helemaal bij jezelf naar binnen. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lichaam beter te leren voelen en te accepteren.

Combi-les Yin Yoga / Pilates: yin en yang in balans

Voor de balans in het lichaam is het beste om Yin Yoga te beoefenen in combinatie met een yangvorm van oefeningen, bijvoorbeeld Pilates, zoals dit bij Studio Bidalasana wordt gegeven. Door yin- en yangoefeningen te combineren in één les bereik je het grootste effect.

  • Met Pilates leer je je houding te verbeteren en je houdingspieren te versterken.
  • Met Yin Yoga leer je de spieren die - door een verkeerde houding - zijn verkort juist weer los te laten. 
Download
Yin Yoga - Pilates FAQS
Veel gestelde vragen over de combi-les Yin Yoga/Pilates.
Yin Yoga - Pilates FAQS.pdf
Adobe Acrobat document 645.4 KB